Reigo Kleemann
Müristaja MC
Laupäeval, 29. juunil toimub Läänerindel vol. 3 ja Lääneranna vallas võib sõitmas näha ebatavaliselt palju mootorrattureid. Neid võib olla nii suurtel kui väikestel teedel, nii asfaldil kui kruusa- ja ka metsateedel ning nad justkui otsivad midagi. Siiski pole tegu koduteed otsivate eksinud turistidega ega ka saaki otsivate vargapoistega, vaid täiesti tavaliste motoorienteerujatega.
Motoorienteerumise sarja Nägemata Eesti 2024. aasta II etapp peetakse sel päeval Lääneranna valla teedel. Mootorratastega orienteerumises on omavahel mõõtu võetud juba paarkümmend aastat. Alates 2008. aastast on motoorienteerumist tehtud kogu sõitmishooaega katva sarjana. Tänu pikale traditsioonile on alati osa võtmas nii suurte kogemustega sõitjaid kui ka neid, kes tulevad esimest korda oskusi proovile panema. Üldiselt on tegu avatud üritusega, kus võivad osaleda kõik, kellel on mootorratas ja tahtmine sellega sõites orienteerumisoskusi proovile panna.
Orienteerutakse kahes klassis: asfaldi- ja kruusaklassis ning eraldi arvestust peetakse ka üld- ja naiste arvestuses. Lisaks mootorrattale ja tahtmisele on osalejal vaja nutitelefoni, millega äpis abil registreerida kontrollpunktides kohalolu ja tihti ka õiged vastused. Korraldaja annab orienteerumise alguses osalejale väljatrükitud A3-formaadis kaardi ning sõit võibki alata. Kaardi võib kinnitada nii spetsiaalsele alusele kui ka teipida paagi külge, mõned hoiavad seda põueski. Orienteerumiseks on aega kuus tundi ning selle ajaga tuleb jõuda võimalikult paljudesse kaardile kantud punktidesse.
Asfaldiklassi punktid on ikka valdavalt asfaldil, nii et selles klassis saavad osaleda igasuguste mootorrataste omanikud. Kruusaklassi punktid jäävad valdavalt nii kruusa-, aga ka metsateede äärde ning osavõtmiseks on paremad mootorrattad, mis sobivamad just sellistel teedel sõitmiseks. Alati on kruusal osalejaid nii väikese kubatuuriga kergetest maastikurehvidega ratastest kuni suurte ja universaalsete rehvidega matkaratasteni. Nii asfaldi- kui kruusaklassis peaks olema hea sõidu- ja rattavalitsemisoskus, samuti kaardilugemisoskus, kuid edu toob siiski parima marsruudi planeerimise oskus.
Mõlemas klassis leidub erineva raskusastmega punkte, mis on kaardil erinevalt tähistatud. On igaühe enda teha, mida võtta ja mida jätta ning millises järjekorras punkte läbida. Vahel lisatakse huvi tekitamiseks ka kaardil mittenähtavaid boonuspunkte, mille juhiseid tuleb otsida antavate vihjete alusel ning mis eeldavad avatud silmadega ringivaatamist. Punktides registreeritakse kohalolu ja antakse õiged vastused Nutilogi äpi abil. Õigesse kohta jõudes esitab äpp sulle mõne küsimuse, millele leiab õige vastuse ümbrust uurides, ning vastuse saad anda ainult selles punktis viibides.
Ühtede osalejate jaoks on oluline võimalikult palju punkte läbida, teistele aga teha sõitmisest üks meeldejääv ja mõnus sõidupäev mootorrattal. Aeg on näidanud, et kaart ja kontrollpunktid viivad inimesi kohtadesse ja teedele, mida enne pole külastatud, ning see teeb huvitavaks ka oma rõõmuks sõitmise.
Etappide korraldajate jaoks on oluline, et osalejad oleksid kultuursed liiklejad ja järgiksid liiklusseaduses sätestatut ning austaksid nii teisi liiklejaid kui ka maaomanikke. Enne orienteerumiskaardi koostamist sõidavad rajameistrid ise kõik punktid läbi ning veenduvad, et punktini jõuaks nii, et ei peaks läbi sõitma keelumärgi või eramaa sildi alt. Nii välditakse sattumist majade hoovidesse. Nagu ka orienteerumise nimi viitab, siis alati võib juhtuda, et ähmiga või elevusest kaotab keegi suunataju ning võib sattuda sinna, kuhu ei peaks. Olgu siis mõnele majaõuele või „Eramaa“ sildi taha, mida on iga aastaga järjest rohkem. Et selliseid ebameeldivusi võimalikult vähe oleks, palutakse osalejatel olla tähelepanelikud ning kui avastad oma eksimuse, siis viisakalt ja vaikselt sõites tuldud teed tagasi minna. Sellegipoolest palume olla mõistvad, kui teie läheduses sel laupäeval mootorid mürisevad ja vahel keegi ka ära eksib. Kultuursema liiklemise oluliseks osaks on ka õige sõidukiiruse kasutamine ning selleks on orienteerumise äpis funktsioon, mis jälgib osaleja kiirust. Kiiruse ületamine toob kaasa trahvipunkte ning tänu sellele tingimusele sõidetakse kenasti lubatud kiirusega.
Lisaks omavahelisele ja iseendaga mõõduvõtmisele on aastatega välja kujunenud, et väga olulisel kohal on osalejate omavaheline suhtlemine enne ja pärast orienteerumist. Alati tahetakse arutada tehnikaga seotud teemasid ning pärast orienteerumist on päevasest sõitmisest ja käidud punktidest emotsioone, mis vajavad jagamist. Küll naljaga öeldes, aga olulisel kohal on ka rajameistrite kirumine ja korraldajate siunamine – nii saab teada, mis osalejatele meeldis ja mis mitte.
Kui lugejal tekkis huvi motoorienteerumise ja antud Lääneranna vallas toimuva etapi vastu, siis uuri lisaks kodulehelt www.nagemataeesti.ee: Läänerindel vol 3. Mootorrattaga sõitmise hooaeg on tänavu juba alanud ja loodame mõnusat sõidupäeva nii osalejatele kui ka pealtvaatajatele. Alati on tore näha, kui juba mitmes mootorratas asulast läbi sõidab ning kuidas väikesed poisid kogunevad neid ootama, vaatama ja lehvitama.
Päisepilt: Adobe pildipank