Lääneranna Vallavolikogu on vastu võtnud otsuse sulgeda teeninduskeskused alates 01. jaanuarist 2023, kuid see ei tähenda, et vallaelanikud jäävad teenindamata.
Lääneranna Teataja esitas Lääneranna vallavanem Ingvar Saarele teeninduskeskustega seoses mõned küsimused, et tuua selgust uuele töökorraldusele ning teenuste edaspidisele kättesaadavusele.
Miks korraldatakse teeninduskeskuste töö ümber?
Keskuste ülesanne oli algselt vahendada infot vallavalitsuse ja elanike vahel ning aidata teatud toimingute juures, kuid aeg on näidanud, et oma murede ja ettepanekutega pöördutakse järjest enam otse vallavalitsusse nii telefoni kui e-kirja teel ning vallamajja kohale tulles. Teisisõnu, inimesed tunnetavad järjest enam ühe valla olemasolu ning ei vaja ametiasjade ajamisel piirkondlikku vahendajat. See on loomulik asjade käik, inimesed kohanevad vallaga uutes piirides ning samal ajal liiguvad paljud teenused e-kanalitesse.
Eelnevaga samal ajal vaatab vald üle enda võimekust teenuseid osutada.
Tõsi on, et oleme ülevallaliselt alustanud analüüsi selle üle, kuidas vald temale pandud ülesandeid osutada jaksab. See on tõsine arutelukoht ning hõlmab kõiki valdkondi, vallavalitsusest ja koolidest kultuurimajade ja raamatukogudeni. Eelkõige tuleb vaadata otsa nendele ülesannetele, mis seadus omavalitsusele paneb.
Teiseks vaatame üle, milliseid hooneid ja kui suures osas on vallal vaja omada, et teenuseid osutada.
Näiteks Varblas kavandab vald senise teeninduskeskuse ruumide osa ära müüa. Kultuurimaja ja kooliklasside osa jääb ikka vallale, aga teeninduskeskuse kabinette sellisel kujul vallal vaja ei ole. Maapiirkondade kinnisvara hind ei ole teab mis kõrge, kuid vallale on olulisem müüa kulusid, mis kaasnevad ruumide ülalpidamise ja remondiga. Sama teemaga tegeleme ka Kõmsil ja Koongas ning tegelikult igal pool üle valla. Oleme suure pindalaga, aga mitte väga jõukas omavalitsus ning see seab piirid.
Nii et vastus küsimusele ei ole mitte teeninduskeskustes, vaid laiemalt valla võimekuses ja mõistlikus majandamises. Kõige harjumuspärase muutmine ei ole alati halb, kuigi seda nii kiputakse võtma.
Kuidas elanik edaspidi vallaga suhtleb?
Nagu öeldud, inimesed on väga hästi leidnud üles nii ametnike kui vallavanema telefoninumbrid ja e-posti aadressi ning suhtlus elanikega toimub aktiivselt – seda nii heakorra, teede, transpordi, valgustuse kui ka kõikidel muudel teemadel. Minul ei ole seda hirmu, et Lääneranna valla elanik ei oskaks oma soove vallavalitsusele teatavaks teha.
Küll olen aru saanud, et inimestele kangastub vallavalitsuse ja vallamaja lähedusega eelkõige teeninduskeskuste olemasolu, kuid tihti ei mõelda, et vald on „kohal“ ka teiste asutustega, olgu nendeks siis raamatukogud või kultuuri– või rahvamajad. Kindlasti jäävad piirkondadesse sotsiaaltöötajad ning nende vastuvõtt.
Valla asutusi jääb piirkondadesse piisavalt ning nende baasil saame ka tänaseid teenuseid pakkuda. Kuidas täpselt asi välja nägema hakkab, selgitame edaspidi.
Üks teema, mis siinkohal tuleb üle käia, on teeninduskeskuste poolt seni osutatud teenused. Kui ühel juhul on teeninduskeskus pigem töötaja töötamise koht väljaspool vallamaja, siis teisel juhul näiteks on töötaja enda kanda võtnud ülesandeid, mida kohalik omavalitsus ei osuta ning mis on pigem inimlik vastutulek tuttavale või sõbrale. Proovime siin samuti leida tasakaalu. Sarnane olukord oli meil ka Kihnus, kuid seal aitasime ühekordselt kõigil arvutivõõrastel inimesi sõlmida pangas otsekorralduslepingu ning nii jäi näiteks maksete teostamise vajadus ära.
Igal juhul ärgitan inimesi muredega valda kirjutama või helistama ning võtan uude aastasse kaasa Varbla kandi rahva ettepaneku jätkata vallavalitsuse kohtumisi piirkondade inimestega avatud koosolekute vormis.
Sotsiaaltöötajad haridus-, kultuuri- ja sotsiaalosakonnas
Lääneranna valla teenistujate kontaktid on alati leitavad Lääneranna valla veebilehelt: https://www.laanerannavald.ee/teenistujad
Vaata vallavolikogu istungit 10. novembril
Päevakorra punkt 5: Lääneranna Vallavolikogu 23.11.2017 määruse nr 3 “Lääneranna Vallavalitsuse põhimäärus” muutmine
Päise pilt: sissepääs Kõmsi rahvamajja. Samas hoones on seni tegutsenud ka Hanila teeninduskeskus / Foto: kuvatõmmis Kõmsi rahvamaja virtuaaltuurist