Veebikonstaablid on internetiavarustes korda loonud juba alates 2011. aastast, kuid tänavu oktoobris käivitas Politsei- ja Piirivalveamet uue pilootprojekti, tänu millele alustas Pärnu politseijaoskonnas tööd esimene maakondlik veebikonstaabel, kelleks sai Lääneranna valla elanikele tuttav Karmen Raud.
2007. aasta juulist politseiametnikuna töötav Karmen Rauast sai 2016. aastal noorsoopolitseinik ning toona kuulusid tema vastutusalasse Audru, Tõstamaa, Kihnu, Varbla ja Koonga vald. 2018. aastal, pärast üleriigilist haldusreformi jäi tema tegevuspiirkonnaks Lääneranna vald. Karmen on hästi aktiivne ja pealehakkaja politseiametnik, kes lisaks igapäevatööle võtab alati osa kõigist projektidest, kuhu teda kaasatakse, olgu need noortepäevad või turvalisuskohvikud. Kui tänavu suvel pakuti talle võimalus osaleda pilootprojektis ning proovida maakonna veebikonstaabli tööd, võttis Karmen uue väljakutse rõõmuga vastu.
Karmen, mis on maakonna veebikonstaabli ülesanded?
Maakonna veebikonstaabli ülesanneteks on muuhulgas olla inimeste seas internetikeskkonnas, jälgida üldsust häirivaid teemasid ning vajaduse korral sekkuda, samuti pöördumise korral nõu anda ja teavitada ohtudest. Maakonna veebikonstaabli eeliseks üleriigilise veebikonstaabli ees on see, et konkreetses piirkonnas töötavate politseinikega on vahetu ja kiire kontakt, sest varasemalt on külg külje kõrval tööd tehtud. Samuti on piirkonnas elavad inimesed ja nende mured tuttavamad.
Milliste küsimustega võib veebikonstaabli poole pöörduda?
Veebikonstaabli poole võib pöörduda näiteks kiire nõu saamiseks, kui aega jaoskonda tulemiseks on vähe; kui soovid anda infot toimepandud süüteo kohta; kui keegi kiusab või ahistab; kui soovid teada anda seksuaalsest või muust väärkohtlemisest ning ei julge otse rääkima tulla. Veebikonstaabel suhtleb kohalike piirkonnapolitseinike ja uurijatega, et toimepandud süüteod või kogukonnas tõstatunud küsimused kindlasti õige lahendajani jõuaks.
Kas Sinu poole võiks pöörduda ka siis, kui inimene on sattunud kelmuse ohvriks, ja mis soovitusi jagaksid ennetavalt meie lugejatele?
Kindlasti! Aeg-ajalt on ikka kuulda, kuidas inimesed langevad telefonikelmuste ohvriks. Näiteks pakutakse müügiks olematut eset või teenust; teatatakse lotovõidust, kuid lähemal mõtlemisel ei tule meelde mängus osaleminegi; tutvustatakse end politseiniku või pangatöötajana ning küsitakse andmeid, millega logida sisse internetipanka. Minu soovitus inimestele enne uisapäisa tegutsemist on järgmised:
- Võta aega otsuse langetamiseks. Ära tee seda esimese telefonikõnega
- Telefonikõnes ära jaga kergekäeliselt panga-, isiku- ega elukoha andmeid
- Kontrolli teenusepakkuja tausta – küsi näha kodulehte, firma nime, uuri telefoninumbri õigsust
- Ära lase end häirida, kui helistaja väidab, et tal on kiire. Kontrollkõne ettevõttesse, asjaga kursis olevale lähedasele või internetiotsing ei võta kaua aega.
Panin tähele, et Sa oled veebipolitseinikuna liige paljudes Facebooki kogukondlikes gruppides, näiteks „Meie Lihula” ja „Märgatud Virtsus”. Kas see on teadlik soov olla nii-öelda nähtaval?
Jah, piirkonna veebipolitseiniku idee on olla avalikult nähtav ja kuuldav, sest töö oluline osa on ka ennetada süütegevust, olla kursis piirkonna murede ja rõõmudega. Minu mõte ei ole grupis moderaatori või administraatori tööd üle võtta, vaid olla lihtsalt kättesaadav, vajaduse korral vastata küsimustele või anda seisukoht korrarikkumisele. Kiiret reageerimist vajavate teemade puhul vastab telefoninumber 112.
Kuidas saavad kodanikud Sinuga ühendust võtta?
Minuga saab ühendust Facebookis www.facebook.com/parnu.veebikonstaabel või e-posti teel karmen.raud@politsei.ee.
Kas on lootust, et Sinust saab kunagi taas meie piirkonna noorsoopolitseinik, ning kes seni Sinu kohustusi täidab?
Minu kohustusi täidab seni kohalik piirkonnapolitseinik, kelleks on Evelin Engel-Lepp. Teda toetavad patrull ja piirkonnagrupp, nagu siiani on toiminud. Projekti lõppedes analüüsitakse tulemustesi, mille põhjal saab teha otsuse, kuidas jätkub piirkonnas töö.
Piirkonnapolitseiniku Evelin Engel-Lepp vastuvõtuajad:
- Lihula vallamajas iga kuu teine ja neljas esmaspäev kell 9.30–10.30
- Koonga teeninduskeskuses iga kuu teine kolmapäev kell 9.00–10.00
- Varbla teeninduskeskuses iga kuu esimene, kolmas ja neljas reede kell 9.00–10.00
- Kõmsi teeninduskeskuses kokkuleppel
- Kontakt: 5197 0445 või evelin.engel-lepp@politsei.ee